انشعابات فاضلاب شهري

جمع آوری فاضلاب شهری توسط لوله پلی اتیلن
درست در زمانیکه بسیاری از شهرها و شهرستان ها به این موضوع پی بردند که لوله های ساخته شده از پلی اتیلن چگالی بالا (HDPE) بسیار مقرون به صرفه می باشد، منطقه ای در نیوآرک، نیوجرسی نیازمند لوله هایی مناسب بودکه در برابر تنش های شدید محیطی پایدار باشد.
خیابان دومورس،که از جمله خیابانهای اصلی در این منطقه است ، درسال ۲۰۰۴ با گسترش خطوط دو طرف جاده و نصب ۹۵۰۰ پا لوله از خطوط جدید فاضلاب بازسازی شد این در حالی بود که آب به راحتی به رودخانه پاسایک می ریخت. با توجه به EPA، آب و رسوبات حوزه پایین رودخانه پاسایک با مواد خطرناکی از جمله، دیوکسین، PCB، DDT، فلزات سنگین و هیدروکربن ها آلوده شده است، که هنوز هم در خاک باقی مانده اند.
حومه رودخانه پاسایک در نیوآرک، خیابان دورموس مدتی طولانیست که صنعتی شده است و به طوریکه تقریباً ۴۰۰ کارخانه صنعتی بزرگ در این ناحیه واقع شده است که اکثر آن ها کارخانه های دارویی، فلزات سنگین، الکتروپلاتر، پارچه و لباس, نساجی، بیمارستانی، الکترونیکی، بازیافت روزنامه، مزارع تولید روغن، پلایشگاه ها و کارخانه های شیمیایی هستند.
از هزاران کامیون که روزانه در این جاده در حال تردد هستند چیزی جز آلودگی نفتی و گازی باقی نمی ماند. تونی رادوزسکی مدیر اجرایی موسسه پلاستیک PPI گفت: این پروژه صرفه جویی پولی را به همراه داشته و جامعه را از طریق استفاده از سیستم لوله کشی HDPEفاضلاب ایمن می سازد.
این اولین مثال از علت استفاده لوله های HDPE توسط شهرداری ها می باشد. در اواخر دهه ۱۸۰۰، این منطقه تبدیل به مرکز تولیدی با شهرت جهانی شد. با تولید واگن، کفش، کلاه، صندل، سخت افزار، این منطقه ” منطقه آهنی” نام گرفت که علت آن چیزی جز عبور مسیرهای راه آهن از این منطقه نبود.
با آغاز جنگ جهانی اول، نیوآرک با ساخت خیابان دورموس وسعت یافت، وخیلی زود به خاطر پلایشگاه ها و کارخانه های ذوب که در این منطقه ساخته شد شهرت گرفت. خیابان دورموس در منطقه ای شوره زار مملوء از سرباره های صنعتی ناشی از عملیات های صنعتی محلی و زباله های نیویورک سیتی ساخته شد. منطقه آهنی، همانند دیگر مناطق شهر سابقه طولانی از لحاظ صنعتی دارد که تا کنون ادامه داشته است. درحالیکه صنعت آلاینده های بسیاری را به همراه دارد، این منطقه که بیشتر آن پایین تر از سطح دریا است در میان بازمانده های نرم، خاک کثیف به دام افتاده است و اولین نگرانی وزارت حفاظت از محیط زیست نیوجرسی، وزارت حمل و نقل نیوجرسی، مشاوران طراحی سیستم آب و فاضلاب، موسسه لویزبرگر پرتغال شرقی، ان جی محسوب می شود.
معمولاً، پروژه های لوله گذاری فاضلابتوسط موم های ضد آب درزگیری می شوند اما برای تاسیسات D.O.T نیوجرسی، خروج آب مشکل اصلی نبود. مشکل واقعی آلاینده های خاک پیرامون لوله ها بود که بیشتر به خاطر ورود این تاسیسات بود. کاربرو کنستراکشن هیلسبورگ، نیوجرسی با شروع عملیات حفاری وارد چالش غیرمنتظره ای شد. هانگ سان مدیر پروژه برگر گفت: ” یک راه پیشگیرانه در مورد آلودگی آب زمین توسط تاسیسات زهکشی خط فاضلاب جدید استفاده از لوله هایی می باشد که دارای ویژگی های زیر باشد، در برابر اثرات محیطی مقاوم باشد و دارای درزگیری باشد و آن برای لوله های طویل مناسب باشد. از ابتدا می دانیم که لوله بتونی مناسب نیست، این لوله ها از درزگیری مناسب برخوردار نبوده و در برابر اثرات محیطی مقاوم نیستند.”
” به همین دلیل ما از لوله های پلی اتیلن موج دار استفاده کردیم. این پروژه نیازمند لوله ای می باشد که در برای هریک از اثرات خاک آسیب پذیر نباشد. علاوه براین می دانیم ما نیازمند طول های سفارشی تا حد ممکن با چند اتصال هستیم، لوله ای که به سادگی کار گذاشته شود و نیازمند تعداد زیادی اتاق آماده نباشد.”
سان افزود: “ما از لیست تهیه شده توسط D.O.T استفاده کردیم. در این لیست مواد شیمیایی خاک قید شده است. همچنین از سالم بودن لوله ها و درزگیرها اطمینان حاصل شد.”
علاوه بر این، اتصالات و درزگیرهای این لوله در برابر بارهای بسیار سنگین همانند تردد کامیونها و حتی ذخیره سازی سنگین همانند قسمتی از بندر نیوآرک مقاوم است. اما این لوله ها برای عملیات بریدن و اضافه کردن مناسب نیستند. این پروژه همچنین نیازمند نزدیک ترین تلرنسی می باشد که تا کنون در پروژه خط فاضلاب رخ داده است. بنابراین گفته می شود که طول های دقیقلوله پلی اتیلن HDPE شب قبل ساخته می شد و روز بعد نصب می شد.
او گفت: “روش قدیمی برش و اتصال میدانی از ساختار کوره به ساختار کوره باید به خاطر نوع سیستم اتصال حذف شود.”
شگفتی بزرگ ناشی از ساختارها و تاسیسات زیرزمینی می باشد که در این طرح استفاده نشده و اینجا به آن ها نپرداخته ایم، گذشته از این، این ناحیه ساخته ، بازسازی و حفاری شده و بیشتر از صدسال دچار افزایش و تغییر می باشد. این مکان مملو از خطوط لوله نفتی و پراز پیچ و خم های ناشناخته، خطوط گاز پرفشار و شاه لوله های آب شرب و فاضلاب بود. آنجا همچنین دارای برق ولتاژ بالا برای ناوگان حمل و نقل، راه آهن و آمتراک بود. به این دلیل، تغییرات بسیاری درحین اجرای پروژه فاضلاب نیاز بود. این چالش برای کاربرو کنستراکشن کاهش یافت، او راه حل های ساده اما غیرمتعارف بسیاری را یافت. “درست کارخانه های تامین کننده لوله پروژه ما کل شب را کار می کردند.” تام تامشلو، ناظر طرح کاربرو می گوید: ” خدمه تامشولو نیز با تجربه بودند. قطعات و آداپتور نیز در شب تولید شده و در اوایل صبح برای ادامه پروژه تحویل داده می شد.
او افزود: ” در حین انجام پروژه باید طراحی هایی را انجام می دادیم و سیستم همانند یک شهر کار می کنند. این مشخصات سفارش – معمولاً مادگی و نرینگی- طولهای مورد نظر به کارخانه داده می شد- آن ها طبق مشخصات داده شده سفارش را تولید و ساعت ۷ صبح روز بعد در محل تحویل، می دادند. در مجموع، ۲۰۶ سفارش با قطرهای ۱۵۰-۱۶۰ اینچ وجود داشت.” پینو کارلوماگنو نائب رئیس کاربرو گفت: “لوله های پلی اتیلن HDPE موجدار برای خط لوله فاضلاب و برای این پروژه مناسب هستند.”
او افزود: “این لوله ها به طور قابل توجهی در برابر خوردگی، حملات شیمیایی و سایش نسبت به لوله بتنی R.S.P مقاومت بیشتری را از خود نشان می دهند. لوله های بتنی بیشتر در خاک های EPA مطلوب است که دارای ضایعات جامد صنعتی، خشک ۲۷ID می باشند. لوله پلی اتیلن HDPE نیز اتصالاتی را فراهم می کند که بسیار عالی، ضد آب و طبق استانداردهای فاضلاب بهداشتی می باشد. در پروژه هایی که بیشتر از ۸۲۰۰ پا بود، ما از لوله هایی با قطر و نوع بسیار مناسب استفاده کردیم.”
محصولات سیستم های زهکش پیشرفته (A.D.S) انتخاب شد. لوله ADS N-12 از پلی اتیلن با چگالی بالا و طبق ترازهای مهندسی ساخته شده است. دارای سطح بیرونی موجدار وسطح داخلی صاف می باشد و این لوله ها مقاوم و با حداکثر جریان آب ساخته شده اند. عالی ترین نوع آن منینگز “n” درجه ۰۱۲/۰ نامیده شده است، لوله N-12در سال ۱۹۸۷ توسط A.D.S به طور سفارشی برای فاضلاب شهری، بزرگ راه ها، فرودگاه ها و دیگر سازه های مهندسی طراحی شد و تا به امروزدر پروژه ها استفاده می شود. از آن جا که لوله ADSN-12 HDPE استاندارادهای نوع S لوله را طبق AASHTO M 252 و M 294 کسب کرده است، می توان آن را به آب گذرها، فاضلاب تقاطع، فاضلاب شهری، سیستم های بازگشت آب فاضلاب زیرزمینی و دیگر سازه های بازسازی شده و جدید اختصاص داد.
به عنوان لوله حفاظ، لوله پلی اتیلن HDPE در برابر فشار عمودی و بارهای وارده از اطراف خاک مقاوم است. لوله ADS N-12 در برابر بارهای H-25 بزرگراه با حداقل پوشش ۱۲ اینچ و بارهای E-80 راه آهن با پوشش ۲۴ اینچ مقاوم است.
نکته مثبت دیگر لوله پلی اتیلن HDPE،حتی در بخش هایی با قطر ۶۰ اینچ، به سادگی استفاده و اجرا می شود. خیابان دورموس شاهراه کامیون ها محسوب می شود و در این خیابان امکان توقف رفت و آمد کامیون ها و یا تغییر مسیر آن ها وجود ندارد. این بدان معناست که خدمه کاربرو با چالش دیگری مواجه هستند.
تامشولو گفت: “پروژه را در دو مرحله انجام می دهیم.” مرحله اول مستلزم ورودی های فاضلاب و لوله های عرضی ساخته شده در سمت بالای جاده می باشد. لوله های عرضی برای خط مرکزی جاده ساخته شد. مرحله دوم نصب خط ترانک پایین، وسط مرز شمالی جاده و ادامه لوله های عرضی به منظور اتصال با خط ترانک می باشد. این نیازمند تولید لوله هایی با طول های غیر استاندارد می باشد.
مهمترین بخش این پروژه انتخاب و نصب درست درزگیرها در قسمت هایی از لوله بود که به لوله دیگر متصل می شد. A.D.S نسخه ای از نتایج آزمایش آب و خاک را بدست آورد که نشان دهنده نوع و غلظت آلاینده ها می باشد. شرکت اسنادی را ارائه کرد که نشان می دهد لوله ها تحت تاثیر آلاینده ها قرار نخواهد گرفت. درعین حال، A.D.S غلظت بالای آلاینده های نفتی را تعیین کرد. این آلاینده ها می تواند بر روی درزگیر لاستیکی پلی ایزوپرون استاندارد تاثیر بگذارد. درزگیر نترل نیز پیشنهاد و توسط برگر و NJDOT تایید شد. برای آداپتور منهول ضد آب، از درزگیر A-LOK تولید شده از لاستیک نترل استفاده شد.
تامشولو کاربرو گفت: “به طور کلی ما از این پروژه به ویژه لوله پلی اتیلن HDPEرضایت کامل داریم.” این درست لوله ای است که ما نیاز داریم- مقاومت شیمیایی، عملکرد اتصال عالی و ساخت سفارشی. این امکان برای محصولات دیگر وجود ندارد که بتوانند همانند این لوله به نیاز پروژه خیابان دورموس پاسخ دهند.
ADS
رئیس موسسه پلاستیک PPI در این رابطه میگوید:
هنگامی که به عرصه امنیت عمومی پا می گذاریم، گاهی اوقات اهداف کار مقیاس ها را کنار می زند و نیازهای شدیدتری پدیدار می شود که پول هیچ نقشی در آن ها ندارد. مشکلات به هر قیمتی حل نخواهد شد. ما با آن موقعیت مواجه هستیم و در جستجوی جایگزین هایی هستیم که ارتباط بسیار نزدیکی با دست چک ما دارند.
آن موقعیت، منطقه نیوآرک، نیوجرسی می باشد. اما خوشبختانه در این مثال، قیمت و محصول در راستای حل یک مسئله آلودگی کشنده قدم بر می دارند، لوله خط فاضلاب در این مثال لوله پلی اتیلن HDPE موجدارمی باشد. بدون اقدامات اساسی و یا بودجه های فوق العاده خریداری و برای جمع آوری آب های ناشی از ریزش باران که در این منطقه باعث سمی شدن خاک می شود، استفاده می شوند. لوله پلی اتیلن HDPE موجدار به خاطر مقاومت شیمیایی، انسجام اتصال و مرقون به صرفه بودن برای این پروژه بهترین راه حل می باشد. هنگامی که شهرداری این لوله را برای اکثر موقعیت های مورد نیاز استفاده می کنند، شما با اطمینان بیشتری می توانید از این لوله ها برای پروژه های مدیریت فاضلاب، گاز رسانی، تاسیسات، آب و فاضلاب و دیگر تاسیسات زیرزمین استفاده کنید. لوله پلی اتیلن HDPE دارای کارایی ثابت شده ای می باشد. محصول مناسبی برای زیرساخت هایی می باشد که قرار است نسل ها و یا در شرایط بحرانی مورد استفاده قرار گیرند.
ممکن است نیاز شما خیلی وخیم نباشد اما شما می توانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید. برای بیشتر از ۵۵ سال، موسسه پلاستیک PPI یک منبع پیشرو می باشد. کتابخانه دانش ما گسترده، دقیق و بی طرف می باشد. شهرداران، مقامات آثار دولتی، مهندسین طراحی شهری و تمام افراد دیگر که درگیر حفاظت از محیط زیست و حتی خود شهروندان قهرمانان جامعه خود هستند زیرا آن ها می دانند که پاسخ این سوالات لوله پلی اتیلن HDPE می باشد.
تونی رادوزسکی- مدیر اجرایی
لوله های پلی اتیلن موجدار- راه حل زهکشی، مقاوم و مطمئن، مرقون به صرفه

این یک واقعیت است: در نسل بعدی فناوری و راه حل فاضلاب سطحی هنوز واقعاً نوشته نشده است.
در طی چندین سال گذشته مشخصات و استفاده از لوله پلی اتیلن HDPEموجداربرای تاسیسات فاضلاب سطحی به طور وحشتناکی به خاطر عواملی همانند مقاومت، دوام، انسجام اتصالات و مقرون به صرفه گی طولانی مدت لوله افزایش یافته است.
نتایج نشان می دهد که شهرداری ها با آینده نگری به این موضوع پی بردند که آینده مدیریت فاضلاب سطحی به بهترین فناوری بستگی دارد.
لوله های پلی اتیلن HDPE از موادی با بالاترین چگالی و در فناوری کاملاً پیشرفته ای برای هدایت فاضلاب و آب سطحی تولید شده است. لوله پلی اتیلن HDPE موجدار مقرون به صرفه، مطمئن و اثبات شده بوده و راه حل مناسبی برای نیازهای زهکشی بلند مدت می باشد.
طراحی سازه
مقاومت
لوله پلی اتیلن HDPE ای موجدار یک لوله انعطاف پذیر می باشد که مناسب برای پروژه های حجم بالا و حجم پایین می باشد. توانایی آن برای حمایت و توزیع بار زنده و مرده بی نظیر بوده و آن را قادر می سازد تا تمام شرایط نصب را تحقق یابد.
دوام
ایستادگی شیمیایی

پلی اتیلن چگالی بالا یکی از مواد شیمیایی برای مقاوم سازی تمام پلاستیک ها محسوب می شود بنابراین به شدت باعث مقاومت خوردگی و شیمیایی می شود.
مقاومت سایشی
لوله پلی اتیلن HDPE در برابر سایش بسیار مقاوم می باشد. این دو خاصیت باعث شده که این لوله دارای مزایا طولانی مدت نسبت به لوله های فلزی و بتنیباشد.
اطمینان و ایمنی
اتصالات

اتصالات ضد آب و ضد درز به آن معناست که هر آنچه که داخل لوله وجود دارد باقی بماند و بیرون نشت نکند و آن چه که بیرون لوله است به داخل لوله نشت پیدا نکند. این جوامع، شهروندان، منابع آب زمین و حیات وحش را تضمین می کند. این اتصالات جدا نیز دارای استانداردهای EPA و ASTM و مشخصات AASHTO می باشند.
تلرانس
کنترل شدید محصول و استفاده یکنواخت و مواد اولیه مشخص شده نشان می دهد که لوله پلی اتیلن HDPE طبق تلرانس های تست سختی ساخته شده اند. اتصالات ضدآب و ضد درز نیز هم چنان به عملکرد خود تحت تغییرات ملایم ادامه می دهند.
کیفیت
موسسه پلاستیک PPI نیز برنامه صدور گواهینامه شخص ثالث را برای تولید کنندگان لوله و رزین پلی اتیلن HDPE موجدار شروع کرده است. برنامه صدور گواهینامه خواص مواد، ابعاد، عملکرد فیزیکی را طبق AASHTO M294/MP7 آزمایش میکند.

مزایای اقتصادی
نصب
لوله پلی اتیلن HDPE سبک، سخت و در طول های بسیار بلند ساخته شده است. این به صرفه جویی در هزینه های نصب کمک می کند.
هزینه طول عمر
از آن جا که لوله پلی اتیلن HDPE در برابر سایش و مواد شیمیایی مقاوم است،صرفه جویی در طول عمر لوله پلی اتیلن بیشتر از دیگر محصولات زهکش می باشد. کاربران می توانند حداقل انتظار ۱۰۰ سال طول عمر را در بیشتر تجهیزات زهکشی معمولی داشته باشند.

 

مجموعه لوله پلی اتیلن تهران پلاستیک شمس با کادر فنی و مجرب  ، ارائه کننده مشاوره شما مخاطبان گرامی قبل خرید می باشد با ما تماس بگیرید

۰۲۱۶۶۲۵۹۵۴۰

۰۲۱۶۶۲۵۹۵۴۲

۰۹۱۲۶۳۶۳۵۱۳