چگونه لوله پلی اتیلن را از تخریب جوندگان مثل (موش) مصون نگه داریم

یکی از ساده ترین راه ها برای مقاوم سازی لوله پلی اتیلن در برابر آسیب جوندگان موذی، بهینه سازی خاک اطراف لوله به روش های مختلف از جمله استفاده از موانع مانند توری و سنگریزه و شن درشت می باشد، اما بهتر آن است در حین تولید لوله پلی اتیلن بتوان در جهت عدم آسیب پذیری لوله پلی اتیلن در برابر عوامل خارجی نظیر جوندگان، گامی علمی برداشت و لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر این عوامل مخرب خارجی را تولید کرد.

رای تولید لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر آسیب جوندگان، باید در هنگام پلیمریزاسیون به لوله پلی اتیلن، افزودنی های ضد جوندگان اضافه شود، اما این کار دارای اشکالاتی نیز خواهد بود . نخست آن که تمامی افزودنی های شیمیایی ضد جوندگان که با مکانیزم های خاص بر روی جوندگان اثر میگذارند باعث ایجاد نواحی فومی یا اسفنجی در بالک لوله یا ناحیه ی میانی ضخامت لوله به سبب سرعت سرمایش پایین در زمان تولید میشوند. این مسئله بر روی مقاومت فیزیکی و مکانیکی لوله تاثیر منفی دارد. مسئله ی دوم، قیمت بسیار بالای مواد ضد جوندگان است که تولید لوله های پلی اتیلن را عملا از نظر اقتصادی غیر ممکن می کند. مشکلات فوق از طریق فرآیند تولید لوله پلی اتیلن چند لایه قابل حل میباشند. طبق این فرمول لایه ی خارجی لوله پلی اتیلن به ضخامت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میکرون دارای مواد ضد جونده می شود. مزیت این سیستم در آن است که لایه خارجی به محض خروج از قالب پس از عبور از کالیبراتور شروع به خنک شدن می کند و سرعت خنک کاری در این حالت از سرعت اسفنجی شدن مواد ضد جونده بسیار سریع تر بوده و اینگونه این مواد را درجا در پوسته ی خارجی لوله منجمد می سازد و آن ها را از نظر مکانیزم رهایش در وضعیت رهایش کنترل شده که تابعی از قانون انتقال جرم است قرار می دهد. این رهایش با سرعتی بسیار کم و در زمانی طولانی انجام می گیرد.
تلفیق مواد ضد جونده با بستر پلیمری ترموپلاستیک بر اساس مکانیزم کامپاندینگ می باشد و مواد ضد جونده توسط این مکانیزم به فیلرهای عامل دار شده، با ابعاد نانو توسط عوامل شیمیایی متصل می شود و کامپاند میگردند. اختلاط مستربچ با پلی اتیلن گرید لوله،  منجر به ایجاد یک کامپاند یکنواخت و یک فاز غنی از مستربچ در پوسته ی کامپاند می شود.
مستربچ ساخته شده به مواد پلی اتیلن اضافه و به اکستر مقاوم سازی لوله پلی اتیلن در برابر جوندگان موذی و در لایه خارجی خوراک دهی می شود. با این روش لوله پلی اتیلن آبرسانی با خاصیت ضد جوندگی تولید می گردد.
ماده ضد جونده ای که در اکثر  شرکت های تولیدی لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن مورد استفاده قرار می گیرد، رودرپل (Rodrepel) می باشد. این ماده، غیر سمی و غیر خطرناک است. ماده رودرپل در کشور هند تولید شده و حاصلی از فناوری هوشمند شیمی سبز می باشد. لذا استفاده از این ماده در تولید لوله پلی اتیلن ضد جونده برای مصارف آبرسانی امکانپذیر است. از ماده ضد جونده رودرپل نتایج مثبتی مشاهده شده است. در صورت استفاده از این ماده در لوله پلی اتیلن، جوندگان کشته نمی شوند. بلکه جوندگان به وسیله مکانیسم های روحی (طعم بسیار تلخ و تحریک پوستی) از لوله های کارگذاری شده دوری می جویند. بسیاری از کارخانه های تولید کننده لوله و اتصالات پلی اتیلن در سایر کشورها از ماده مذکور استفاده نموده اند و نتایج مطلوبی در خصوص دوری جوندگان و حتی پرندگان را ثبت نموده اند.
لازم به ذکر است، ماده ضد جونده رودرپل به صورت گرانول جامد و مایع تولید می شود و علاوه بر لوله پلی اتیلن در محصولات تولید شده از پلی اورتان، پلی پروپیلن، پی وی سی، کابل ها و فیبرهای نوری نیز کاربرد دارد.
پس ما توانستیم بدون کاهش خواص فیزیکی و مکانیکی لوله پلی اتیلن، لایه خارجی لوله پلی اتیلن را با استفاده از مکانیزم رهایش کنترل شده در برابر حملات جوندگان مقاوم کنیم. ماده ضد جونده رودرپل، عمری بین ۱۰ تا ۴۰ سال دارد. همچنین از مزایای دیگر این ماده آن است که تا دمای ۱۳۸۰ درجه سانتیگراد پایداری حرارتی دارد و در صورت استنشاق خطری در پی نخواهد داشت. بدست آمدن نتایج مثبت، نشان می دهد که ماده ضد جونده رودرپل می تواند علاوه بر لوله پلی اتیلن آب در لوله پلی اتیلن گاز رسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر تست گروه CEN EN-1555 که مختص لوله پلی اتیلن گاز می باشد، جهت تست های میدانی، می توان آزمایش های ذیل را انجام داد:
الف- لوله پلی اتیلن ضد جونده در قفس موش های موسوم به Ratقرار میگیرد که اجتناب این جانوران از لوله ی فوق کاملا مشاهده می شود، در حالی که موش ها به نمونه دیگر (یک لوله معمولی) عکس العمل متفاوتی دارند.
ب- لوله پلی اتیلن ضد جونده به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۱۱۰ درجه سانتیگراد قرار داده می شود و سپس آزمایش قبل تکرار می گردد که نتیجه آن اجتناب مجدد از لوله ضد جونده و نزدیک نشدن به آن می باشد.
لازم به ذکر است صرفه جویی در زمان و هزینه ، مقاومت زیاد در برابر سایش ، همچنین کیفیت بالای سطح روی لوله و صاف و صیقلی بودن لوله برای سهولت انتقال سیالات درون لوله پلی اتیلن و مناسب جهت جوش الکتروفیوژن از دیگر ویژگی های لوله پلی اتیلن می باشد که در آنها ماده ضد جونده رودرپل بکار رفته است .

مجموعه لوله پلی اتیلن تهران پلاستیک شمس با کادر فنی و مجرب  ، ارائه کننده مشاوره شما مخاطبان گرامی قبل خرید می باشد با ما تماس بگیرید

۰۲۱۶۶۲۵۹۵۴۰

۰۲۱۶۶۲۵۹۵۴۲

۰۹۱۲۶۳۶۳۵۱۳